Jak rozliczyć wynagrodzenie po śmierci zleceniobiorcy?
Wyrejestrowanie z ubezpieczeń
Następuje poprzez złożenie druku ZUS ZWUA z kodem przyczyny: 500. Ostatnim dniem podlegania ubezpieczeniom jest dzień zgonu. Wyrejestrowanie następuje od dnia następnego.
Przykład:
W akcie zgonu jako dzień zgonu figuruje data 15.07.2021. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA następuje od dnia 16.07.2021 r.
Naliczenie ostatniej wypłaty
W przypadku umowy zlecenie do pobrania ostatniego wynagrodzenia uprawnieni są spadkobiercy stwierdzeni prawomocnym wyrokiem sądu lub zarejestrowanego aktu dziedziczenia. Wynagrodzenie należne zmarłemu zleceniobiorcy wchodzi do masy spadkowej, gdzie uprawnieni rozliczają od takich przychodów podatek od spadków i darowizn. Przy wypłacie więc nie nalicza się i nie pobiera się podatku dochodowego od osób fizycznych.
Nie nalicza się również składek ZUS. Wypłaca się należną kwotę brutto wynagrodzenia.
Po wypłacie pieniędzy należy dokonać rozliczenia na formularzu PIT-11 wystawionym na osobę, która pobrała to wynagrodzenie.
Należy pamiętać, że z tytułu zawartej umowy zlecenie, rodzinie zmarłemu nie należy się odprawa pośmiertna.